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Das Umweltschutzprotokoll zum Antarktis-Vertrag 2016
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Das Umweltschutzprotokoll zum Antarktis-Vertrag
Das Umweltschutzprotokoll zum Antarktis-Vertrag (The Protocol on Environmental Protection to the Antarctic Treaty) wurde am 4. Oktober 1991 in Madrid (Spanien) unterzeichnet. Das Antarktis-Umweltprotokoll zum Antarktis-Vertrag umfasst 27 Artikel sowie 6 Zusatzbestimmungen im Anhang (Annex). Die Annex-Bestimmungen müssen die im Artikel 9 aufgeführten Bedingungen erfüllen.

1998 trat das Umweltprotokoll und die Zusatzbestimmungen in Kraft. Das Protokoll kann bis im Jahr 2048 durch eine öffentliche Vereinbarung unter allen Antarktis-Vertragsstaaten abgeändert werden.

Der Antarktis-Vertrag wurde durch 13 Artikel umfassendes Protokoll über die Gerichtsbarkeit ergänzt.

Jeder Vertragsstaat erhält das Recht, bis zu 3 Richter in ein Schiedsgericht zu berufen. Jeder Vertragsstaatmuss im Schiedsgericht mindestens einen Richter stellen. Die Amtsdauer eines Richters umfasst 5 Jahre.

Bis 2016 sind dem Antarktis-Vertrag 53 Staaten beigetreten. 24 Ländern (darunter die Schweiz) haben den Beobachterstatus.

Artikel 2 beschreibt zwei die Antarktis als ein Naturschutzgebiet, in welchem Frieden herrscht und in welchem nur wissenschaftliche Forschungsarbeiten erlaubt sind. Im Artikel 3 werden 5 Grundprinzipien als Rahmen für die menschlichen Aktivitäten in der Antarktis festgelegt. Im Artikel 7 werden alle Aktivitäten im Zusammenhang mit der Ausbeutung von Rohstoffen verboten.

Quelle: The Secretariat of the Antarctic Treaty 2016
Text: RAOnline
Auszug aus dem Vertragswerk

Article 2
«The Parties commit themselves to the comprehensive protection of the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems and hereby designate Antarctica as a natural reserve, devoted to peace and science.»

Article 3 - Environmental Principles
«1. The protection of the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems and the intrinsic value of Antarctica, including its wilderness and aesthetic values and its value as an area forthe conduct of scientific research, in particular research essential to understanding the global environment, shall be fundamental considerations in the planning and conduct of all activities in the Antarctic Treatyarea.»

2. «To this end:
(a) activities in the Antarctic Treaty area shall be planned and conducted so as to limit adverse impacts on the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems;
(b) activities in the Antarctic Treaty area shall be planned and conducted so as toavoid:
(i) adverse effects on climate or weather patterns;
(ii) significant adverse effects on air or water quality;
(iii) significant changes in the atmospheric, terrestrial (including aquatic), glacial or marine environments;
(iv) detrimental changes in the distribution, abundance or productivity of species or populations of species of fauna and flora;
(v) further jeopardy to endangered or threatened species or populations of such species; or
(vi) degradation of, or substantial risk to, areas of biological, scientific,historic, aesthetic or wilderness significance;
(c) activities in the Antarctic Treaty area shall be planned and conducted on the basis of information sufficient to allow prior assessments of, and informed judgments about, their possible impacts on the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems and on the value of Antarctica for the conduct of scientific research; such judgments shall take account of:
(i) the scope of the activity, including its area, duration and intensity;
(ii) the cumulative impacts of the activity, both by itself and in combination with other activities in the Antarctic Treaty area;
(iii) whether the activity will detrimentally affect any other activity in the Antarctic Treaty area;
(iv) whether technology and procedures are available to provide for environmentally safe operations;
(v) whether there exists the capacity to monitor key environmental parameters and ecosystem components so as to identify and provide early warning ofany adverse effects of the activity and to provide for such modification of operating procedures as may be necessary in the light of the results of monitoring or increased knowledge of the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems; and
(vi) whether there exists the capacity to respond promptly and effectively to accidents, particularly those with potential environmental effects;
(d) regular and effective monitoring shall take place to allow assessment of the impacts of ongoing activities, including the verification of predicted impacts;
(e) regular and effective monitoring shall take place to facilitate early detection of the possible unforeseen effects of activities carried on both within and outside the Antarctic Treaty area on the Antarctic environment and dependent and associated ecosystems.»

3. Activities shall be planned and conducted in the Antarctic Treaty area so asto accord priority to scientific research and to preserve the value of Antarctica as anarea for the conduct of such research, including research essential to understanding the global environment.»

4. Activities undertaken in the Antarctic Treaty area pursuant to scientific research programmes, tourism and all other governmental and non-governmental activities in the Antarctic Treaty area for which advance notice is required inaccordance with Article VII (5) of the Antarctic Treaty, including associated logistic support activities, shall:

(a) take place in a manner consistent with the principles in this Article; and
(b) be modified, suspended or cancelled if they result in or threaten to result in impacts upon the Antarctic environment or dependent or associated ecosystems inconsistent with those principles.»

Article 7
«Any activity relating to mineral resources, other than scientific research, shall beprohibited.»

Article 25.5
«5. (a) With respect to Article 7, the prohibition on Antarctic mineral resource activities contained therein shall continue unless there is in force a binding legal regime on Antarctic mineral resource activities that includes an agreed means for determining whether, and, if so, under which conditions, anysuch activities would be acceptable. This regime shall fully safeguard the interests of all States referred to in Article IV of the Antarctic Treaty andapply the principles thereof. Therefore, if a modification or amendment to Article 7 is proposed at a Review Conference referred to in paragraph 2 above, it shall include such a binding legal regime.
(b) If any such modification or amendment has not entered into force within 3 years of the date of its adoption, any Party may at any time there after notify to the Depositary of its withdrawal from this Protocol, and such withdrawal shall take effect 2 years after receipt of the notification by the Depositary.»

Source: Text The Secretariat of the Antarctic Treaty2016
Die Schweiz will das Umweltschutzprotokoll zum Antarktis-Vertrag ratifizieren

Im Dezember 2016 hat der Ständerat die Ratifizierung des Umweltschutzprotokolls vom 4. Oktober 1991 und die Anlagen I-V zum Protokoll zum Antarktis-Vertrag befürwortet. Der Nationalrat hat die Ratifizierung schon früher befürwortet. Nach dem Beitritt zum Umweltschutzprotokoll kann die Schweiz Reisen von Schweizer Veranstaltern und wissenschaftliche Expeditionen in die Antarktis in eigener Verantwortung bewilligen.

Die Ratifizierung des Umweltprotokolls ist die Voraussetzung dafür, dass die Schweiz zu einem späteren Zeitpunkt den Konsultativstatus beim Antarktis-Vertrag erhalten könnte. Dieser Status würde es der Schweiz ermöglichen, bei Fragen im Zusammenhang mit der Antarktis als gleichberechtigter Vertragspartner mitzubestimmen.

Für die Umsetzung des Protokolls in der Schweiz muss der Bundesrat ein neues Gesetz erarbeiten. Beim Beitritt muss der Bundesrat eine Erklärung nach Artikel 19 des Umweltprotokolls abgeben, wonach die Schweiz bei zwischenstaatlichen Streitigkeiten den im Protokoll vorgesehen Internationalen Gerichtshof anruft.

Die Bundesversammlung der Schweizerischen Eidgenossenschaft muss dem erarbeiteten Gesetzestext noch zustimmen. Der Parlamentsbeschluss untersteht dem fakultativen Referendum. Die Schlussabstimmung ist während der Wintersession 2016/17 der Eidgenössischen Räte geplant.

Quelle: Eidgenössisches Parlament , 15. Dezember 2016
Text: RAOnline
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